Europa,  Tyskland

Königssee – den grønne innsjøen i de tyske alpene

Vakre Königssee er verdt et besøk på en roadtrip i Europa og Alpene.

Königssee ligger stille mellom de høye fjellene. På det smaragdgrønne vannet sklir turistbåtene stille forbi. Vi har kommet til det som kanskje er Tysklands vakreste innsjø – Königsse som er omgitt av høye alper.

Det minner litt om den spektakulære naturen vi finner innerst i de norske fjordene. Den dype dalen innsjøen liggeri er formet av isen under den store istiden. Uendlige mange år senere ligger sjøen der til glede for osss som reiser på roadtrip i Europa.

Vi kom dessverre så sent til denne naturperlen, at vi ikke rakk å få en tur ut med de elektriske båtene som tar deg med ut på den vakre sjøen. Kun elektriske båter, robåter og padlebåter er tillatt på Königsse, som er kjent for å være den reneste innsjøen i Tyskland.

De elektriske turistbåtene skled stille over den grønne sjøen.

Schönau am Königssee

Vi måtte ta til takke med å rusle en tur langs kaikanten i Schönau am Königssee og beundre de hvite båtene som var på vei inn i de gamle båthusene som lå på rekke og rad ved vannkanten. Der er det også flere restauranter, iskrembarer og en mengde turistbutikker som selger sportsutstyr og lokale klesdrakter.

Nede ved sjøen var det flere turistbutikker, restauranter og isbarer.
Turistbåtene la til i disse rustikke gamle båthusene når kvelden kom.
Siden vi kom for sent til å bli med båtene ut på sjøen, kunne vi heller beundre de gamle båthusene.

Berchtesgaden National Park

Ved Königsse ligger najonalparken Berchtesgaden og Schönau am Königssee er et utgangspunkt for både korte og lange vandreturer. Det går også en taubane som kan ta deg med opp til en av toppene. Fra toppen kan du enten bare nyte utsikten, eller gå på milelange vandreturer.

Det var mange turstier i området – så ønsker du å vandre i dagesvis kan du gjøre det her.

Malerwinkl – med utsikt til hele Königssee

Siden vi kom til Königssee sent på ettermiddagen hadde vi ikke tid til en lang vandretur, men vi tok en rusletur inn til Malerwinkel – Malerens hjørne. Det er en sti ut til et utsiktspunkt hvor det er mulig å se hele Königssee. Turen er rett under 2 km t/r fra båthusene – så det er en liten tur de fleste kan få med seg på et besøk her ved Königssee.

Utsikten fra Malerwinkl – her kunne vi se helt til enden av sjøen.
Stien ut til Malerwinkl gikk gjennom skogen, på en fin gruslagt sti.

Besøk på Ørneredet med fantastisk utsikt

Bare 15 minutters kjøring fra Königssee ligger besøkssenteret for Hitlers Ørnerede. Derfra er det mulig å ta turen helt opp til selve Ørneredet høyt oppe på en alpetopp med panoramautsikt. Nettopp et besøk på Ørneredet var en av årskane til at vi valgte å reise til Königssee, så vi kunne ta turen opp til toppen tidlig neste morgen – før de store hordene med besøkende skapte kø på toppen.

Dette var det som ventet oss neste dag på Ørneredet!

Reisehilsen fra Anne Bente

.. som her poserer foran Königssee ved Malerwinkl.

Reiseblogger om reiseopplevelser med mange gode tips og ikke minst bilder. Elsker å reise, skrive, fotografere og lage nettsider. Med reisebloggen favorittreiser.no deler jeg mine reiseopplevelser både for at andre skal bli inspirert og for å lage en digital minnebok fra nær og fjern.