Flåmsbanen – bratt, smal og vakker

Flåmsbana – verdens vakreste togreise?

Flåmsbanen er en av Norges mest besøkte turistattraksjoner og omtales som en av verdens vakreste togreiser.

Flåmsbana
De grønne togvognene er varemerket for Flåmsbana

Det har også lenge vært på min ønskeliste over ting jeg vil oppleve. På bilferien til Vestlandet en sommerdag ble det endelig min tur til å ta Flomsbana.

Togturen fra Flåm til Myrdal på Hardangervidda tar ca 55 minutter en vei og er verdt turen selv om været ikke er samarbeidsvillig.

Vi tok turen fra Flåm en regntung dag i juli. Etter en flott tur over Aurlandsfjellet og Snøveien kom vi til Flåm tidlig på ettermiddagen.

Les mer om turen over Snøveien – Bilferie i Norge er herlig! 

Det var lett å finne parkering i Flåm, og vi gikk rett til billettbestilling. Der fikk vi plass på toget som gikk fra Flåm rundt kl 1700.

TIPS! Vær ops på at det kan være fullt på mange av avgangene, så ikke regn med at du kan hoppe rett på toget midt i høysesongen. Bestill gjerne på forhånd hvis du vet når du kommer til Flåm.

Mylder på Flåmsbana

Flåmsbanen har karakteristiske grønne vogner, og passasjerene ligner ikke togpassasjerer ellers i Norge. Her fikk jeg flashback til interrail i ungdomstiden. Det er det et mylder av folk fra alle verdensdeler, i alle aldre og ulike språk. Cruisepassasjerer, dagsturister, reisende som skal videre med Bergensbanen, syklister som skal sykle tilbake til Flåm eller Rallarveien til Finse.

Alle er nysgjerrige på hva som venter dem på denne berømte togturen inn den trange dalen og opp fjellsidene. Toget starter ved fjorden og klatrer opp hele 867 høydemeter fram til endestasjonen på Myrdal. Underveis stopper den på flere små stasjoner.

Vindusplass på Flåmsbana

Den første delen av turen går inn dalen, langs elven før vi starter den bratte oppstigningen som går langs fjellveggen og inne i tuneller.  Vi hadde sikret oss vindusplass på toget og stod klar ned kameraer for forevige høydepunktene underveis.

Flåmsbana også på bilferie
Den første delen av turen går nede i dalen langs elven, før stigningen starter og turen går langs fjellveggen oppover.  Foto: Anne Bente Hauge

Forventningene er store til turen, og når utsikten åpner seg står vi klare med kameraet. Men, før vi rekker å nyte utsikten blir alt svart! Toget kjører inn i en av de mange tunellene på strekningen. Skuffelsen blir stor når mørket stadig vekk kaprer utsikten. Var dette alt? En togtur gjennom 20 tuneller?

Men, jo høyere opp vi kommer jo mer spektakulær blir utsikten. Og jo lenger varer utsikten!

Skuffelense går over til glede over den flotte naturen utenfor togvinduene. 

Flåmsbanen - utsikt fra togvindu
Utsikt fra togvinduet på Flåmsbanen. Foto: Anne Bente Hauge

Kjosfossen på Flåmsbanen

Kjosfossen er høydepunktet på togreisen. Der stopper toget slik at vi kan gå ut og både se og føle kreftene i fossefallet. Det har ingen betydning om det regner, for vi blir uansett våte av dusjen som kommer fra fossen.

Når musikken plutselig setter i gang og Huldra danser ved Kjosfossen blir opplevelsen litt magisk. Forestillingen tar kun et par minutter og vi kan såvidt skimte Huldra i rød kjole som danser, blir borte og dukker opp igjen som ved trolldom.

Forestillingen er magis, men det er også morsomt å se på ansiktene til alle de utenlandske turistene, som blir trollbundet av det de ser og opplever. Yes, vi bor i et flott land og det er godt å være norsk – også som passasjer på Flåmsbanen.

Flåmsbanen Huldra i Kjosfossen
Huldra viser seg ved fossen og danser med rød kjole, mens musikke strømmer ut og blander seg med bruset fra fossen. Foto: Anne Bente Hauge

Sosialt på Flåmsbanen

Etter nesten en time nærmer vi oss toppen, og vi kan se de bratte hårnålssvingene fra den gamle rallarvegen opp mot Myrdal og endestasjonen for Flåmsbanen. 

Det er lett å komme i snakk med medpassasjerer på dette toget. Alle har lyst til å dele gleden over opplevelsene på togturen.

Vi møtte på en amerikansk familie som hadde gått turen på 20 kilometer fra Myrdal til Flåm. De var på vei opp til toppen igjen. Det hadde vært en lang og slitsom tur, men de var både  fornøyde og imponerte over den norske naturen. 

Det frister å hoppe av toget og gå veien tilbake for å få oppleve naturen og kulturlandskapet på nært hold. Men tanken på å at det er 20 km å gå og det nærmer seg kvelden gjør at vi må holde oss til planen og ta toget tilbake igjen også.

Vi får ha dette tilgode til neste gang vi kommer til Flåm. Da blir det enveistur til Myrdal og retur enten på sykkel eller til fots, for virkelig å ta inn over oss naturopplevelsene i denne vakre og trange dalen.

Myrdal Flåmsbanen
Endestasjonen for Flåmsbanen er Myrdal Stasjon på Hardangervidda. Foto: Anne Bente Hauge

Etter et kort stopp på Myrdal blir vi med Flåmsbanen tilbake til Flåm igjen. Samme veien og igjen kan vi nyte utsikten mot dalen, fosser og selve Flåmsbanen som snirklet seg opp langs fjellet.

  

Reisehilsen fra Anne Bente
Reiseblogger som liker å reise i Norge

Har du lyst på flere reisetips fra Norge og Vestlandet?

Sjekk ut flere reisetips fra Vestlandet her…

Har du spørsmål om artikkelen eller lyst til å supplere med dine tips, er det flott om du skriver en kommentar under her.

Alle foto her på Favorittreiser.no er tatt av undertegnede eller min familie og kan ikke kopieres uten min spesifikke tillatelse.

En kommentar

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *