Fotturer i Norge,  Norge,  Vestlandet

Den berømte Briksdalsbreen – en fottur for alle!

Briksdalsbreen ligger lengst inne i den trange og vakre Briksdalen og er en del av Jostedalsbreen Nasjonalpark. Breen stuper ned fjellveggen fra 1200 meters høyde og tiltrekker seg turister fra alle verdensdeler. Vi tok også turen opp til Briksdalsbreen – en fottur som er enkel å gå for de aller fleste!

Reiseblogger på Briksdalsbreen
Fornøyd med å endelig å ha kommet meg opp til Briksdalsbreen. Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Endelig tur til den berømte Briksdalsbreen

Jeg hadde helt siden jeg jobbet med bussreiser på 90-tallet hørt om Briksdalsbreen. Den gangen ble turister fraktet med hest og kjerrre opp til breen. Riktig så idyllisk, men ettersom turistene strømmet til har moderne transportmidler overtatt med “trollbiler”.

Vi hadde ingen planer om å jukse oss opp til breen, og ville gå de snaue 3 kilometerne og 220 høydemeterne opp til Briksdalsbreen og nyte naturen underveis.

Reiseblogger i Briksdalen
Her kommer jeg og later som om jeg ikke blir blåst bort av alt vannet fra fossen!  Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Planen vår var å starte tidlig, så vi kom opp til Briksdalsbreen før cruiseturistene rakk å starte turen. Den planen gikk i vasken – da regnet pøste ned på morgenen. Men, Yr.no kunne melde at det skulle være opphold fra kl 10 – 12!

Regnet det stoppet kl 10 og vi la i vei opp mot Briksdalsbreen. Vi gikk raskt forbi Trollbilene som tilbyr skyss opp til breen. De fikk klare seg med cruiseturistene og folk som var dårlig til bens.

Briksdalsbreen trollbiler
Trollbilene kjørte skytteltrafikk opp til Briksdalsbreen. Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Flott turvei opp til Briksdalsbreen

Vi tok beina fatt og gikk grusveien oppover langs med elven. Etter en liten stund kom vi til den ikoniske broen og fossen.

Broen og fossen på vei mot Briskdalsbreen
Den ikoniske broen ved fossen mot Briksdalsbreen. Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Siden det hadde vært mye regnvær de siste dagene var det mye vann i fossen. Selv om det var opphold når vi gikk over broen, regnet det godt fra fossen og vannspruten gikk høyt og langt.

Utsikt til Briskdalsbreen

Vi fikk også vår første virkelige flotte utsikt til Briksdalsbreen. Den brusende fossen og den isblå breen var verdt å ta turen opp for.

Fossen og Briksdalsbreen
Det var mye vann i fossen den dagen vi var der. Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Det var mindre cruiseturister enn fryktet på vei opp, og vi var mer interessert i å se på naturen rundt oss enn på andre som gikk langs veien. Selv om vi måtte glane litt ekstra på skotøy og bekledning som kanskje ikke er typisk for oss nordmenn på tur ute i naturen.

Pumps og slippers til Briksdalsbreen
Pumps og slippers var ikke uvanlig å se på cruiseturistene som vandret til Briksdalsbreen.  Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Etter å ha passert fossen flatet terrenget ut, og vi kunne holde bra tempo mot breen. Utsikten inn mot Briksdalsbreen ble flottere jo nærmere vi kom.

Briksdalsbreen
Landskapet er vakkert på vei opp mot Briksdalsbreen.  Foto: Reisebloggen Favorittreiser
Det stod skilt underveis som viste hvordan Briskdalsbreen har trukket seg tilbake de siste 100 årene.  Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Brevann og Briskdalsbre

Langs veien var det satt opp skilt som viste hvor Briskdalsbreen hadde vært tidligere. Den har blitt vesentlig mindre de siste 100 årene og henger nå bare som en liten tunge øverst i fjellveggen. Men selv om selve Briksdalsbreen ikke er så imponerende – så er fargen på breen og fargen på brevannet verdt turen opp alene. Det er en grunn til at denne breen er populær blant turister.

Veien opp går i vakker natur og til tross for at det er mulig å ta trollbiler opp, er turen på 3 kilometer helt overkommelig for de fleste å gå. Og framme ved brevannet er det vakkert.

Briksdalbreen
Dette var så nær som det var mulig å gå inntil breen, for å unngå ulykker hvis breen kalver.  Foto: Reisebloggen Favorittreiser
Naturen oppe ved Briksdalsbreen byr på fossefall og bratte fjell.  Foto: Reisebloggen Favorittreiser
Briskdalsbreen og brevannet
Helt opp hit kommer vi som vil se Briksdalsbreen.  Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Returen fra Briksdalsbreen

Men, vi kunne ikke bli værende for lenge oppe ved Briksdalsbreen. Værmeldingen meldte regn fra kl 1200, så vi snudde og gikk samme veien tilbake. På veien ned så vi også bedre hvor mye vakker natur det er i dalen med høye fjell og fossefall. Siden veien tilbake stort sett gikk i nedoverbakke gikk turen ned raskere enn opp.

Briksdalen
På vei nedover dalen fra Briksdalsbreen fikk vi mer følelsen av naturen i Briksdalen.  Foto: Reisebloggen Favorittreiser
Briksdalens vakre natur
Det er mektig natur her oppe i Briksdalen.  Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Når du står på toppen av fossen får du virkelig sett vannmassene som velter over kanten og stuper ned i dalen under, og spruter vann på alle som går over broen.

Briksdalen fossen
Fra toppen av det mektige fossefallet som går ned Briksdalen. Foto: Reisebloggen Favorittreiser

Vi rakk nesten ned før regnet startet – 10 minutter før kl 1200 begynte det å regne. Da var vi bare 100 meter fra Briksdalsbreen Fjellstue og kunne gå inn for å få oss en vaffel og ly for regnet.

Så det store spørsmålet!

Er Briksdalsbreen ødelagt av turisme?

Noen venner av oss mente at Briksdalsbreen ikke var verdt turen, at hele området var overturistifisert.

Ja, det stemmern nok delevis. Men likevel mener jeg at turen opp til Briksdalsbreen er vakker nok til at det er verdt turen. Det er også fantastisk flott at turen er så godt tilrettelagt, slik at alle faktisk har muligheten til å få ta del i denne naturen.

Ønsker du å unngå de største turistmengdene, da er det bare å starte tidlig på morgenen og rusle opp mens cruiseturistene fremdeles sitter og spiser frokost på cruiseskipet.

Selv om det var en del andre turister der når vi var der, så var det også artig å se folk fra alle verdenshjørner, noen med slippers og pumps, som gikk turen opp. De andre turistene plaget absolutt ikke oss.

Selv om det selvfølgelig hadde vært flott å hatt stedet for seg selv, så må vi jo finne oss i å dele på den vakre naturen vår.

Reisehilsen fra Anne Bente
Reiseblogger som har gått til den berømte Briksdalsbreen.

Reiseblogger på Briksdalsbreen
Glad og fornøyd reiseblogger ved Briksdalsbreen

Har du lyst på flere  reisetips fra Norge og Vestlandet?

Sjekk ut flere reisetips fra mine turer på Vestlandet her!

Alle foto her på Favorittreiser.no er tatt av undertegnede eller min familie og kan ikke kopieres uten min spesifikke tillatelse.

Reiseblogger om reiseopplevelser med mange gode tips og ikke minst bilder. Elsker å reise, skrive, fotografere og lage nettsider. Med reisebloggen favorittreiser.no deler jeg mine reiseopplevelser både for at andre skal bli inspirert og for å lage en digital minnebok fra nær og fjern.

Én kommentar

• Laila MA - Rundt Ekvator

Vi besøkte Briksdalsbreen i 1994, den gang man kunne fraktes opp i hest og kjerre 🙂 Det er helt utrolig å se hvor langt breen har trukket seg tilbake :-/ Uansett var det fint med et tilbakeblikk fra vakker natur. Mange fine bilder dere har tatt og den berømte broen med fossen bak, er jo bare helt nydelig. Takk for titten 🙂