Spektakulære fjelloverganger i de franske alper
Bilferie i de franske alper
Bilferie i de franske alper byr på spektakulære naturopplevelser, uten at du trenger å gå ut av bilen!
Bilturen går gjennom grønnkledde daler og opp bratte fjellsider til de høysete toppene med langstrakt utsikt. På veien passerer du små pittoreske aplelandsbyer og kjente vintersportssteder. Ha kameraet klart – her er det kort vei mellom høydepunktene.
Vi var på vei fra Norge til den Franske Rivieraen. 14 dager bilferie i Europa med en uke på Cote d’Azur. Vi hadde lagt inn en til sammen 4 overnattinger på vei til Cannes som var målet. Det betydde at vi hadde god tid til å utforske mer av Europa på vei ned.
De franske alpene skulle derfor utforskes – og vi la opp en rute med 2 hele dager i de barske franske alpene.
Tips til 2 dagers rute i de franske alpene.
Dag 1 : Chamonix – Les Saisies – Beaufort – Bourg-Saint-Maurice – Val-d’Isère – Lanslebourg-Mont-Cenis
Dag 2: Lanslebourg-Mont-Cenis – Susa, Italia – Briançon – Castellane
Se kart med rutebeskrivelse helt nederst på siden!
Alpeturen startet i Chamonix
Vi startet denne todagers turen i Chamonix og kjørte mot Saint-Gervais-les-Bains og Flumet. Der startet den første stigningen opp grønnkledde åser mot Saisses, et vintersportssted hvor de grønne engene lå rundt oss på alle kanter.
Da fristet det med en picknick midt på en grønn eng og dagens lunsj ble inntatt blant markblomstene med panoramautsikt til alle kanter.
Fra Saisies kjørte vi smale veier som slynget seg ned dalen mot Baufort. I denne koselige alpebyen ble vi fristet av uteserveringene langs veien, og et isstopp passet perfekt. Noe av det viktigste med en bilferie, enten det er i de franske alpene eller andre steder – er å ta seg tid til å stoppe underveis.
Stopp for å nyte utsikte, stopp for å ta en piknik i naturen, stopp for å kjøpe en is, stopp for å gå en tur i en landsby, stopp for å gå en tur på fjellet. Selv om det er mye flott natur som passerer forbi bilvunduene blir det enda bedre når du går ut av bilen, selv om det bare er for noen få minutter.
Høye fjelloverganger i de franske alper
Etter et stopp i sjarmerende Baufort for å spise litt is, begynte klatringen igjen. Forbi den grønne Lac Le Rosalend og over toppen “Cormet de Rosalend”. Denne klatreetappen har stått på Tour de France programmet et ti-talls ganger og vi fikk litt følelsen av hvor tøffe aplpeetappee må være for syklistene.
Når vi var nådd toppen gikk turen videre nedover mot Bourg-Saint-Maurice. Landskapet varierte mellom barske fjell og grønnkledde åser, blomsterenger, fosser og bekker som slynget seg nedover fjellsiden.
Val-d’Isere og ny fjellovergang
Neste stopp var vintersportstedet Val-d’Isere før klatringen igjen begynte for alvor. Selv om Val d’Isere ligger 1849 m.o.h. skulle vi nå kjøre helt opp til 2778 før vi nådde toppen. På veien oppover forlot vi de grønne fjellsidene og fikk virkelig inntrykk av de høye barske alpene. Veien slynget seg langs fjellsiden og skyene kom stadig nærmere ettersom vi kom høyere opp på fjellet.
Når vi kommer lavere møter vi igjen på de grønne engene i en vakker langstrakt dal. Vi er på vei ned fra Col de l’Iseran til Lanslebourg-Mont-Cenis som er målet for denne første alpeetappen med bil.
I Lanslebourg-Mont-Cenis har vi bestilt overnatting på Résidence Privilege Resorts Les Valmonts
Vi leide en leilighet for 1 natt og betalte kun ca kr 470 for 4 personer (2012 pris). Ferske baguetter kunne bestilles i resepsjonen og frokosten ble spist i leiligheten. Dette var et helt greit leilighetshotell som lå vakkert til med utsikt mot alpene i en stille aleplandsby.
Neste dagsetappe går til de italienske alpene før vi kjører inn i Provence.
Dag 2: Lanslebourg-Mont-Cenis – Susa, Italia – Briançon – Castellane
Denne dagen har ikke så mange spektakulære fjelloverganger, da vi er på vei ut av de høye alpene. Men det er fremdeles mye flott natur og flere fjelloverganger igjen før vi kommer til dagens mål Castellane.
På morgenen kjører vi inn i Italia og betaler for tunnel fram til Susa. Så går turen over fjellet tilbake til Frankrike igjen og byen Briançon. Briançon er en av Europas høystliggende byer, beliggende på 1350 meter over havet. Vi hadde ikke tid til å stoppe, men var fristet av en tur innom gamlebyen der. Byen er kjent for sin festningsby fra 1600 tallet.
Fra Briançon gikk turen over og mellom de lavere alpene i Provence. Her er det enda flere syklister som utfordrer seg selv opp fjellsidene. Selv om alpene her i Provence ikke er like høye og ville som litt lenger nord, er det likevel mange fjelloverganger.
Camping i Castellane
I Castellane hadde vi bestilt overnatting på en campingplass i en campingvogn : CAMPING FRÉDÉRIC MISTRAL
Campingplassen var ikke helt som forventet, den var ganske slitt – det samme var campingplassen. Men vi sov godt til tross for varmen. Her betalte vi kr 630 (2012 pris) for en overnatting. Det var heldigvis dusjo og do i campingvognen, men selve campingplassen var et trist område.
Neste dag gikk turen til Grand Canyon Verdon og Cannes. Dette kan du lese om i andre innlegg.
REISERUTEN OVER DE HØYE ALPER I FRANKRIE
2 dagers rute – med mange høye topper!
Dag 1 : Chamonix – Les Saisies – Beaufort – Bourg-Saint-Maurice – Val-d’Isère – Lanslebourg-Mont-Cenis
Dag 2: Lanslebourg-Mont-Cenis – Susa, Italia – Briançon – Castellane
Denne reiseruten gir deg garantert mange opplevelser!
Det er en stor opplevelse å kjøer i de høye franske alpene. Men, med mindre du har tenkt å stoppe for å gå lange turer inn på fjellet, så holder det med å bruke 1-2 dager.
Etter å ha kjørt hårnålssvinger opp og ned flere fjelloverganger blir du kanskje lei av å kjøre sakte i full konsentrasjon om å holde deg på den smale veien. Vi hadde to dager i alpene med bilkjøring og det holdt.
Skule vi vært der mer ville vi ha lagt inn noen lengre stopp for å ta fotturer i fjellet og ikke for å kjøre mer.
7 TIPS NÅR DU KJØRER I ALPENE:
1) Beregn god tid når du skal kjøre over de mange fjellovergangene. Veiene er stort sett i god stand, men de er til tider smale og svingete.
2) Ta deg tid til å stoppe underveis. Det er mange fristenede stoppesteder hvor du kan nyte panoramautsikten.
3) Ta med kjølebag med drikke (og mat). Det kan være langt mellom mulighetene for å kjøpe mat og drikke.
4) Ta hensyn til syklistene. Det er mange sykliser som sliter seg opp bakkene i Tour-de-France syklistenes fotspor.
5) Ta med ekstra lader til mobilen/kameraet og ha så du ikke går tom underveis. Ha fotoaparratet klart i hver sving. Høydepunktene kommer tett.
6) Med store høydeforskjeller kan det også være store temperaturforskjeller.
7) Ikke ha ambisjoner om å kjøre for mange dager. 1-2 dager holder for bilturen med mindre du vil ta fotturer eller bli i alpene.
Håper du ble inspirert til å ta en bilferie i Europa og legge turen over de franske alpene.
Reisehilsen fra Anne Bente 🙂
Reiseblogger som digger bilferie!
Ønsker du flere reisetips fra de franske alper?
Da kan du lese om vår stopover i Chamonix og turen opp til toppen av Le Brevent med gondol og taubane.
Har du spørsmål om artikkelen eller lyst til å supplere med dine tips er det flott om du skriver en kommentar under her.
Alle foto her på Favorittreiser.no er tatt av undertegnede eller min familie og kan ikke kopieres uten min spesifikke tillatelse.
Anne Bente
Reiseblogger om reiseopplevelser med mange gode tips og ikke minst bilder. Elsker å reise, skrive, fotografere og lage nettsider. Med reisebloggen favorittreiser.no deler jeg mine reiseopplevelser både for at andre skal bli inspirert og for å lage en digital minnebok fra nær og fjern.