Når flyreisen ikke går som planlagt…

Har du kanskje vært i den situasjonen, at du gjerne skulle visst alle flyrettighetene dine når uhellet skjer? Når flyet ikke går som planlagt og du må omorganisere reisen din eller smøre deg i mange omganger med tålmodighet istedet for solkrem? Eller når du har fått ødelagt ferien fordi bagasjen ikke er med samme flyet som deg, og du selvfølgelig glemte å pakke de viktigste nødvendighetene i håndbagasjen? Eller du har blitt nektet adgang til flyet, selv om du oppfører deg som vedens beste kunde?

Flyreiser kan være fantastisk, som her på vei over Maldivenes sydhavsøyer.

Det finnes en rekke regler og rettigheter som det er smart å vite litt om FØR du legger ut på neste flyreise, slik at du unngår å få hele ferien ødelagt på grunn av flytrøbbel.

Tålmodighetsprøve på overopphetet flyplass

Jeg husker fremdeles den gangen vi satt i en overopphetet hall på flyplassen på Kreta. Flyet var forsinket og vi ble henvist til å vente. Og vente. Og vente. Det ble varmere og varmere, sitteplasser var det umulig å oppdrive og gulvet var den eneste sitteplassen. Alt vi kunne gjøre var å smøre oss med tålmodighet og tørke vekk klam svette i nakken.

Eller var det noe vi kunne ha gjort?
Erstatning for tort og svie (eller svette og skitne klær)?
Kald drikke for å unngå heteslag?

Jepp, vi kunne fått kompensasjon. Du kan lese mer om dine flyrettigheter litt lenger ned i artikkelen.
Hva om det er ditt fly som det står Canceled på?

Har du også opplevd uheldige episoder på flyreiser?

Hvis du ligner litt på meg, har du kanskje vært helt uforberedt på det som skjedde. Jeg var ukjent med hvilke rettigheter jeg som flypassasjer har når det oppstå forsinkelser eller andre problem i forbindelse med flyreisen.

Visste du at du kan få kompensasjon når flyet er forsinket?

Dersom flyet ditt er mer enn 3 timer forsinket kan du få kompensasjon fra flyselskapet. Dette gjelder for flyreiser innenfor Europa. I tillegg finnes det egne regler for flyreiser i USA og internasjonale flyreiser. Du trenger altså ikke å finne deg i å vente i det uendelige. Flyseskapet har lovpålagte forpliktelser som de skal forholde seg til.

Les deg opp på reglene for flyrettigheter hos Airhelp.com

I tillegg kan du få kompensasjon for innstilte flyvninger, tapt korresponderende flyvninger, forsinket bagasje og nektet ombordstigning.

Du tenker kanskje nå at du klarer å oppføre deg bra nok til å unngå å bli nektet ombordstigning. Du er jo hverken full eller ufin når du skal om bord i flyet?

Men hva om flyet er overbooket og det ikke blir plass til deg – og du ser flyet dra UTEN deg med?

Jeg husker vi satt på flyplassen i New Jersey og ventet på ombordstigning for et fly som skulle ta oss til Orlando. Vi var slitne etter en lang transatlantisk flyreise og venting på Newark flyplass, og gledet oss til å dra videre. Så annonserte flyselskapet at de var overbooket. De manglet 6 seter! De oppfordret folk til å frivillig gi fra seg setet sitt!??

For oss var det helt uaktuelt! Når det nærmet seg ombordstigning var det fremdeles 4 seter som manglet! Vi tok ingen sjanser og stilte oss opp i køen for å komme tidlig inn på flyet, og håpet vi på den måten ville unngå å bli tvangsflyttet til en annen avgang. Heldigvis kom vi oss på flyet og fikk en herlig 14 dagers bilferie i Florida.

Like heldig var ikke passasjeren som ble dratt skrikende av et United Airlines-fly av tre politifolk – når han var den som måtte forlate flyet grunnet overbooking.

Hvis vi hadde blitt nektet adgang til flyet hadde jeg vært helt uforberedt på hva jeg skulle gjort, hvilke flyrettigheter jeg ville hatt og hvordan vi skulle reagert!

Flyplasser kan heldigvis også by på fott utsikt, som her på Newark flyplassen i New Jersey.

“Askefast” i Egypt?

Jeg husker også vi satt askefast i Egypt! Vi hadde hatt en herlig uke med snorkling og bading i Sharm El Sheik med familie og gode venner. Da smalt det i en vulkan på Island og hele himmelen over Europa ble fylt med aske. Nesten alle fly ble satt på bakken. Vi skulle reise hjem dagen etter….

Vi fikk beskjed om å pakke kofferten, men at vi mest sannsynlig ikke skulle reise. Alle flyavganger var innstilt. Vi leste i nettavisene om folk som ble fraktet hjem med busser fra Spania og komplett kaos på flyplasser.

Vi hadde ingen anelse om hva som ville skje med oss. Vi forberedte oss på en kamp med reiseselskapet, men visste ikke hva vi hadde rett på om vi ble værende igjen. Hvem skulle betale for hotellet og maten? Fikk vi plass på hotellet? Hva med arbeidsgiver om vi ikke kom hjem til jobben startet? Hva med tapt lønn? Tusen tanker føyk rundt i hodet, og vi forsøkte å finne ut av hva vi kunne gjøre for å unngå det verst tenkelige – som var buss fra Egypt til Norge!

Hvilke flyrettigheter har vi som passasjerer egentlig?

Det var ikke det verste stedet vi kunne blitt “askefaste” på hvis flyet uteble.

Mens vi forberedte oss på flere dager med venting på hotellet (eller på solsengen ved revet for å være mer presis), fikk vi beskjed om å hente bagasjen og reise i løpet av 30 minutter. Vårt fly var det eneste flyet som lettet fra Charm El Sheik den dagen. Riktignok til et litt annet tidspunkt enn planlagt, men vi kom oss hjem. Vi endte opp med å være NESTEN askefaste i Egypt.

Derfor har jeg nå lest meg opp på reglene for mine flyrettigheter.

Vi som passasjerer har ganske mange rettigheter når uhellet er ute. Det skal ikke lønne seg for flyselskapet å gi dårlig service og oppfølging til passasjerer når flyet er forsinket, innstillt eller andre problemer oppstår. Men, det er ikke enkelt å sette seg inn i et mylder av regelverk.

Derfor ble jeg veldig glad når jeg oppdaget Airhelp.com, som hjelper uvitende personer som meg (og kanskje deg) med å få de flyrettighetene vi faktisk har som passasjerer. Regler og tips til hva du kan gjøre selv finner du helt gratis på nettsiden, slik at du enkelt kan lese deg opp og være bedre forberedt neste gang du får problem med flyreisen.

Og hvis uhellet først er ute finnes det hjelp å få hvis flyselskapet ikke er samarbeidsvillige. Vi som passasjerer trenger ikke å ta kampen alene, men kan få hjelp til å få utbetalt den kompensasjonen vi faktisk har krav på. Selv om det betyr at det må innom rettsalen for å finne løsninger på konflikten. Airhelp har spesialisert seg på å gjøre vår kamp enklere (mot en liten andel av kompensasjonen). Supert for deg som ikke orker å ta kampen alene, du kan heller sende saken til kyndige hender.

Men det viktigste du gjør nå i dag – er å lese deg opp på flyrettighetene dine hos Airhelp.com, slik at du er godt forberedt neste gang du får et ublidt møte med et flyselskap.

Men ikke glem å nyte hver flytur og hver reise. De aller fleste reiser går heldigvis etter planen, men noen ganger er det likevel greit å være føre var og sette seg inn i rettighetene du har – før problemene dukker opp.

Hva er din erfaring med flyreiser?

Har du alltid reist med presise fly, med flycrew som har behandlet passasjerer med respekt og gitt deg god service? Eller har du noen historier som aldri går i glemmeboken? Del gjerne i kommentarfeltet under.

Reisehilsen fra Anne Bente

Reiseblogger som endelig vet at det finnes håp hvis flyselskapet lager trøbbel for reisen.

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *