Europa,  Italia,  Nord-Italia

Sjarmerende Sirmione ved Gardasjøen

Borgen er et av de store trekkplasterne i Sirmione.

Hit, men ikke lenger fikk vi beskjed om når vi kom fram til borgen i Sirmione ved Gardasjøen. Vi var på sykkeltur, med den sjarmerende byen Sirmione som mål. Når vi så borgen som vokter inngangen til byen, var det også vakthold som hindret innkjøring av alt med hjul. Syklene ble derfor parkert på utsiden av bymuren og vi vandret over broen som er en del av borgen.

Borgen i Sirmione ligger med vann på alle kanter.
Det er mulig å bli med på båttur rundt halvøya, og en tur mellom de høye murene som hører til borgen i Sirmione.

Scaligero borgen er som hentet rett ut fra et eventyr fra middelalderen, med takkete, høye murer og ruvende tårn – og omgitt av vann på alle kanter. Den ble bygget på 1300 tallet som en beskyttelse mot både mot fiender og lokalbefolkningen.

Vakre Gardasjøen

Sirmione ligger lengst sør i Gardasjøen, på en halvøy som stikker ut i den vakre innsjøen. Gardasjøen er kjent for sin vakre beliggenhet mellom fjellene, og er et populært reisemål for folk fra hele verden. Vi besøkte Sirmione og Gardasjøen på vår roadtrip i Europa.

Det er gamle og koselige hus ved borgen i Sirmione.

Når vi var kommet innenfor bymuren, forstod vi raskt hvorfor det var forbudt for sykler og biler i byen. Smale gate og store folkemengder møtte oss på det lille torget i byen. Vi hoppet derfor bukk over køen for å gå inn i borgen, og gikk heller langs sjøen i retning den ytterste tuppen av halvøya.

En liten kyststi langs Gardasjøen ved Sirmione

Det var ikke mange meterene vi gikk bort fra torget før vi ble nesten alene, og vi fikk en hyggelig rusletur langs sjøen, forbi badestender og restauranter som lå litt utenfor turisttråkket.

En vakker gammel hage like ved den gamle borgen i Sirmione.
På østsiden av halvøya ved borgen ligger det en liten badeplass, og en gangsti langs med Gardasjøen – nesten uten andre turister.
Kunne det fristet med litt soling på en badebrygge til et eksklusivt hotell?
Eller leie en tråkkebåt for å utforske kystlinjen ved Sirmione fra sjøsiden?
Utsikt fra høyden helt på nordsiden av halvøya.

Jamaica Beach i Sirmione

Vi gikk hele den lange veien ut til Jamaica! Heldigvis var det ikke mer en en drøy kilometer før vi kom fram til det som har fått navnet etter landet i Karibien. En liten rusletur fra en høyde tok oss til en fargerik bar på Jamaica Beach, et badested med flate klipper. Vi hadde ikke med oss badetøy så vi ruslet en liten runde for å se på området før vi trasket opp i høyden igjen.

Jamaica Beach på Sirmione byr på badeklipper, bra og flott utsikt for de som orker å ta rusleturen fra gamlebyen og ut til den ytterste tuppen av halvøya.

Derfra gikk turen videre tilbake til den lille bykjernen. På veien tilbake fant vi en liten kirke – San Pietro in Mavino, opprinnelig fra 700 tallet, men modernisert på 1400 tallet. Her var det fred og ro som preget området.

Stille og rolig ved kirken San Pietro in Mavino i Sirmione.

Etter en stille stund ved kirken gikk turen videre til den vestre delen av halvøya som hadde flere hotell og restauranter beliggende helt nede ved vannkanten.

Den sjarmerende gamlebyen i Sirmione

Og plutselig var vi tilbake i den lille sjarmende gamlebyen Sirmione igjen. Gamlebyen består av noe få smale gater, små koselige butikker og et stort antall restauranter og isbarer.

På vestsiden av halvøya ligger det flere hotell og restauranter.
Tilbake i gamlebyen var det fremdeles mange turister i de smale gatene.
Små torg med uterestauranter er alltid en hyggelig.
Shopping med tradisjonelle håndverksprodukter og kule klesbutikker.

Vi klarte fint å se det meste i Sirmione på en formiddag. Det er korte avstander, så det tar ikke lange tiden å gå fra borgen til den ytterste tuppen av halvøya. Etter en varm dag i solen, fant vi syklene våre igjen og syklet tilbake til bobilen vår som var parkert på Camping Sirmione – 3 kilometer lenger sør. Det er deilig å være på ferie med sykler og frihet i bagasjen!

Reisehilsen fra Anne Bente

…på roadtrip i Europa med en liten bybobil

Reiseblogger om reiseopplevelser med mange gode tips og ikke minst bilder. Elsker å reise, skrive, fotografere og lage nettsider. Med reisebloggen favorittreiser.no deler jeg mine reiseopplevelser både for at andre skal bli inspirert og for å lage en digital minnebok fra nær og fjern.